Wyróżnia się wiele sposobów nanoszenia grafik lub napisów na powierzchnie z określonego tworzywa i o konkretnych właściwościach. Każdy z nich posiada pewne cechy, które sprawiają, że najlepiej sprawdza się do użytku na wybranym materiale. Jedną z często spotykanych metod poligraficznych jest sitodruk. Na czym polega ta technika? Do czego jest zazwyczaj wykorzystywana? Jakie są jej wady i zalety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w tekście, przyjrzyjmy się więc im bliżej.
Czym dokładnie jest sitodruk?
Technikę tę stosuje się do nanoszenia grafik i napisów na duże i małe powierzchnie, takie jak tkanina, metal, drewno, plastik, tektura i wiele innych. Jej niekwestionowaną zaletą jest więc duży poziom uniwersalności – może być wykorzystywana do rozmaitych tworzyw o zróżnicowanej powierzchni. Ta metoda poligraficzna polega na nałożeniu na formę w postaci szablonu specjalnej siatki o bardzo drobnych oczkach – wadą może być więc nieco skomplikowany proces.
Jeśli chodzi o preparaty do sitodruku, zazwyczaj stosuje się światłoczułą emulsję, którą się naświetla, wywołuje, a na koniec wypłukuje zbędne elementy. Miejsce, na które nie będzie nanoszona grafika, musi zostać zakryte, co sprawi, że farba wniknie w określone części materiału, czego efektem będzie precyzyjna odbitka. Przebieg procesu może się nieco różnić w każdym z przypadków, zależy bowiem od rodzaju farby i sita oraz konkretnego tworzywa.
Zalety metody poligraficznej
Największym atutem tej techniki jest niewątpliwie wspomniana już uniwersalność, dzięki której sitodruk można stosować na wielu tworzywach, nawet o bardzo dużej powierzchni. Zaleta ta sprawia, że jest wykorzystywany zarówno do kopert, plakatów, bilbordów, jak i koszulek, toreb i innych wyrobów z rozmaitych tkanin. Dzięki swoim właściwościom metoda poligraficzna sprawdzi się nawet w przypadku parasoli reklamowych i nie tylko. Odzież pokryta sitodrukiem może być prana w pralce z zastosowaniem odpowiednich zaleceń, aby uniknąć wady w postaci jego zniszczenia na tkaninie.
Kolejną zaletą metody poligraficznej jest zatem wysoki poziom trwałości i odporności m.in. na wilgoć i promieniowanie UV. Wyróżnia ją także niska cena, dzięki czemu jest to powszechnie stosowana i często wybierana technika. Jej zaletą jest również szeroka paleta dostępnych kolorów, dzięki czemu można uzyskać odbitkę o dowolnych odcieniach.
Jakie są wady sitodruku?
Jak widać, ta metoda poligraficzna związana jest z licznymi zaletami. Warto jednak mieć na uwadze także jej wady, takie jak niska wydajność. Proces nanoszenia grafiki na wybrane tworzywo zajmuje bowiem dużo czasu ze względu na konieczność przygotowania szablonu. Ponadto w przypadku białych nadruków na ciemnych materiałach może pojawić się wada w postaci przebijania tkaniny. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie specjalnych farb wysokiej jakości, jednak związane to będzie ze wzrostem ceny realizacji, co przyczyni się do większych kosztów.
Wadę tej metody poligraficznej stanowi też brak opłacalności w przypadku małych nakładów. Konieczne jest w związku z tym realizowanie zleceń wyłącznie na większe zamówienia, co w niektórych przypadkach może być dużym minusem.
Zalety a wady sitodruku
Z przedstawionych w tekście informacji wynika, iż ta metoda poligraficzna związana jest z rozmaitymi korzyściami płynącymi z jej wyboru, ale także niesie ze sobą pewne minusy. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że zalety sitodruku w dużym stopniu równoważą jego wady i sprawiają, że jest to warta uwagi technika. Opłacalność jej wyboru zależy przede wszystkim od wielkości nakładu, bowiem jest ona niezalecana przy małych zamówieniach. Należy też wziąć pod uwagę czas oczekiwania na realizację, gdyż wadą tej metody poligraficznej jest dość czasochłonny proces.
Przeważają jednak zalety sitodruku, takie jak duży stopień uniwersalności, bogactwo dostępnych barw, wysoki poziom trwałości i możliwość nanoszenia go na różnorodne tworzywa. Dzięki temu metoda poligraficzna dobrze sprawdza się m.in. na gadżetach reklamowych, takich jak odzież, torby i parasole.